بلندترین کوه جهان

زمانی که صحبت از بلندترین کوه ها روی زمین در میان باشد، بی اختیار هیبت باشکوه اورست است که در ذهن آدم نقش می بندد. اورست با ارتفاعی در حدود 8848 متر، بلندترین کوه جهان است! این جمله برای همه ما آشناست اما شاید کمتر کسی از حقایق نهان و آشکار این کوه معروف با خبر باشد، به همین خاطر لحظه آخر در این مقاله اورست را با تمام جزئیات معرفی کرده و اطلاعات جالبی در رابطه با این کوه که عنوان بلندترین کوه جهان را به دوش می کشد، در اختیار علاقمندان قرار خواهد داد.



کوه ها نماد مقاومت، استحکام و سربلندی هستند و کوهستان الهام بخش انسان در چیرگی بر موانع و دشواری ها است. روی زمین کوه های زیادی وجود دارد که حدود یک پنجم از خشکی های زمین را در بر گرفته اند. در میان تعداد بی شمار کوه های موجود بر روی کره زمین، کوه اورست با اختلاف از همه کوه ها معروف تر و در میان کوهنوردان محبوب تر بوده است و این شهرت را به خاطر ارتفاع بلند خود کسب کرده است. اما جالب است بدانید با وجود این که همه کوه اورست را بلندترین کوه جهان می دانند، تا همین چند وقت پیش بر سر ارتفاع دقیق این کوه اختلاف نظراتی وجود داشته است. پس قبل از هر چیز به بررسی موقعیت مکانی و ارتفاع دقیق اورست می پردازیم و سپس حقایق جالبی در رابطه با آن در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.



اورست کجاست؟
اورست در جنوب قاره آسیا و در مرز منطقه ساگارماتا کشور نپال و ناحیه تبت در کشور چین واقع شده و یکی از کوه های رشته کوه هیمالیا بوده و بلندترین کوه جهان می باشد.



اورست دقیقا چند متر است؟
در ابتدا باید بدانید که برای اندازه گیری ارتفاع یک کوه، فاکتور های مهمی وجود دارد و زمین شناسان برای این که ارتفاع دقیق اورست را اندازه گیری کنند با سوال هایی رو به رو شدند، به طور مثال:
 آیا برف های انباشته روی قله کوه در زمان اندازه گیری باید محاسبه می شد یا خیر؟
آیا سرعت وزش باد روی مقدار پوشش برف روی قله تاثیر گذار است؟
آیا واقعا زمین لرزه سال 1934 نپال، روی ارتفاع اورست تاثیر گذاشت؟
آیا در زمان اندازه گیری ارتفاع اورست فقط باید صخره های سنگی در نظر گرفته شود؟
اما پیش از آن که این موضاعات در رابطه با ارتفاع قله اورست مطرح باشد، در اواسط دهه 1950 میلادی ارتفاع این کوه حدود 8848 متر از سطح دریا اعلام شده و به طور کاملا رسمی، به عنوان بلندترین کوه جهان معرفی و شناخته شد. با این حال وجود ابهامات و سوال های موجود در رابطه با چگونگی اندازه گیری ارتفاع کوه سبب شد کشور های مالک اورست یعنی چین و نپال بر سر ارتفاع این کوه از سطح دریا اختلاف نظر شدیدی داشته باشند. این موضوع حتی باعث شد کشور های دیگری مثل هند، دانمارک، ایتالیا و حتی آمریکا نیز تیم های تحقیقاتی برای اندازه گیری ارتفاع قله اورست به مکان این کوه اعزام کرده و به نتایج متفاوتی دست یابند. به طور مثال کشور ایتالیا در سال 1992 میلادی ارتفاع اورست را 8846 متر اعلام کرد، آمریکا نیز بر اساس نتایج تیم تحقیقاتی خود ارتفاع این کوه را در سال 1999 میلادی، 8850 متر بر آورد کرد. در سال 2005 میلادی نیز جمهوری خلق چین اقدام به اندازه گیری ارتفاع قله اورست، در هر دو حالت یعنی با احتساب پوشش برفی قله یا بدون در نظر گرفتن آن کرده و ارتفاع این کوه را 8844 متر اعلام کرد. اما دولت نپال گزارشات ارائه شده توسط کشور های دیگر را تایید نکرده و حتی با چین نیز که در داشتن اورست با او شریک است، مخالفت بسیاری کرد. با تمام فشار هایی که چین به نپال و مجموعه بین المللی کوهنوردان صعود کننده وارد کرد، نپال موضع خود را همچنان بیش از پیش حفظ کرده و باعث شد چین در این زمینه عقب نشینی کند. در نهایت این دو کشور پس از سال ها اختلاف نظر بر سر ارتفاع دقیق اورست، در سال 2010 میلادی روی عدد 8848 توافق کردند. با این توافق اکنون کوه اورست به طور دقیق و رسمی در فهرست کوه های هشت هزار متری بوده و 8848 متر (معادل 29028 پا) ارتفاع دارد.



اورست چگونه کشف و نامگذاری شد؟
در سال 1852 میلادی، زمانی که کشور هند هنوز تحت سلطه انگلیس ها بود، یک ریاضیدان جوان به نام رادهانات سيکزار کوه اورست را کشف کرد. وی در زمان کشف این قله شتابزده به سمت محل کار خود دویده و خطاب به رئیس خود گفت که بلندترین کوه جهان را کشف کرده است. جالب است بدانید سيکزار بود که برای اولین بار، بعد از چهار سال تلاش و انرژی در راستای عملیات رمزگشایی داده های ریاضی، موفق شده بود ارتفاع یکی از مرتفع ترین قله های رشته کوه های هیمالیا را اندازه گیری نماید. قله اورست پس از آن که توسط سيکزار کشف شد، به افتخار سر جرج اورست رئیس وقت سازمان نقشه برداری هند، اورست نامیده شد، این در حالی بود که اورست در آن زمان حدود 8840 متر ارتفاع داشت. البته لازم به ذکر است که در کشور نپال، این کوه باشکوه را با نام ساگاراما به معنای سر آسمان می شناسند و در تبت نیز آن را چومولونگما به معنای مادر زمین نامیده اند. این قله همچنین با لقب بام جهان نیز بین مردم دنیا شهرت دارد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تورهای ترکیه